پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

برجام قبل ، برجام بعد، مسئولیتها!

 امروز رهبری در دیدار با مردم اذربایجان باردیگر به بی‌توجهی دولت حسن روحانی به تذکراتش درباره چگونگی مذاکرات برجام اشاره و تاکید کردند که مشکلات پیش امده در روند فعلی مذاکرات ناشی از همان بی توجهی‌های مورد اشاره است. لذا در راستای همین سخنان ، نکاتی را جهت شفاف شدن موضوع به شرح زیر مطرح می‌کنیم.

۱- ایشان قبلا هم مطالبی باهمین مضامین یاداوری کرده‌اند ولی هنوز به صورت شفاف موارد یادشده مطرح نشده تا رئیس دولت و وزیر خارجه وقت در همان موضوعات درحوزه مسئولیت خود پاسخگو باشند. هرچند درکنار ان تذکرات رهبری، تعاریف و حمایتهای جدی ومثال‌زدنی ایشان نیز از مذاکره کنندگان به چشم میخورد

۲- طرح اخیر موضوع از سوی ایشان مجددا دلواپسان را به وجد اورده و مستمسکی را برای لاپوشانی ناکارامدیهایشان در عرصه سیاست داخلی وخارجی برای آنها فراهم آورده‌است. ولی ایشان هیچگاه به این سوال جدی پاسخ نمی‌دهند که آیا باتوجه به اختیارات قانونی رهبری به‌ ویژه درسیاستگزاری خارجی ، صِرف تذکر برای پیشگیری از یک خطر، کفایت می‌کند؟ پس مسئولیت وتعهد ایشان چه می‌شود؟ به عبارتی معظم له برای جلوگیری از یک خطر یا خیانت سکوت اختیارکردند؟

۳-  آیا ایشان با عنایت به جایگاه ولایت مطلقه فقیه واختیارات گسترده ای که شورای نگهبان حتی معتقد به فراقانونی بودن آن هستند؛ قادر به جلوگیری از این خطرات نبوده و صرف دادن تذکر، چه نسبتی با اعمال قانون درباره امری به این مهمی و سرنوشت ساز دارد؟

۴- همانطورکه رهبری خیلی صریح وشفاف پس از انتشار ویدیوی مصاحبه چند ساعته وزیر خارجه سابق پیرامون میدان ودیپلماسی فرمودند: وزیر خارجه فقط یک مجری درسیاست خارجی است  واقعا مسئولیت باکیست ؟ با مجری یا سیاستگزار؟

۵- از طرفی اگر روند مذاکرات گذشته دارای مشکل بوده، اکنون چه تغییراتی در روند مذاکرات دولت جدید ایجاد شده است؟چه امتیازی دردوره جدید بدست امده که قبلا نداشته ایم؟

در شرایط فعلی مدعیان انقلابی ظاهرا در گرداب بحرانهای خارجی و داخلی غوطه ورشده اند و بجای پاسخگویی، به شیوه اتهام زنی و فرافکنی روی اورده اند و کاش رهبری به‌ جای طرح چنین مسائلی در راستای ایجاد هم افزایی و سرعت بخشی در رسیدن به یک توافق خوب در وین سخن گویند تا هرچه زودتر فشارهای موجود بر مردم کاسته شود.

محمودسرابادانی، عضو حزب توسعه ملی