پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
خرید فالوور اینستاگرام خرید لایک اینستاگرام

دولت در رویکرد راهبرد توهم آلود اتحاد با شرق با هدف فروپاشی غرب تجدید نظر کند

در پی انتشار بیاینه مشترک فدراسیون روسیه و دول عربی در خصوص ادعای این دولت ها درباره جزایر سه گانه ایران، حزب توسعه ملی ایران اسلامی نسبت به این بیانیه و واکنش ضعیف دولت و وزارت خارجه ایران نسبت به این مساله واکنش نشان داد.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی حزب توسعه ملی ایران اسلامی متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خدا

ملت شریف ایران

پس از همراهی جمهوری خلق چین با کشورهای حوزه خلیج فارس علیه  منافع ملی و تمامیت ارضی ایران، فدراسیون روسیه در بیانیه مشترک با دول عربی خلیج فارس از ادعاهای این دولت ها درباره جزایر سه گانه ایرانی حمایت کرد. این اقدام توهین آمیز در شرایطی انجام می پذیرد که ایران تنها کشور جهان است که در کنار کشورهای اقماری روسیه از جمله بلاروس صراحتاً بر حمله روسیه به اوکراین مهر تأیید زده و به همین سبب هدف سخت‌ترین فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا و اروپا قراردارد و اخیراً نیز به اتهام همکاری نظامی با روسیه در جنگ اوکراین در معرض تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا است.

محکوم کردن این اقدام وقیحانه روسیه و نقد واکنش ضعیف و خجالت بار دولت و وزارت امور خارجه ایران البته وظیفه همه نیروهای انقلابی و ملی است، اما مهم‌تر از آن راهبردها و سیاست‌هایی است که شأن و منزلت جهانی ایران را چنان نازل ساخته که دولت‌های چین و روسیه به خود اجازه می‌دهند بی هیچ نگرانی از واکنشی تمامیت ارضی ایران را انکار کنند.

این وضعیت اسفبار و تحقیر آمیز نتیجه راهبرد کسب اقتدار از طریق تأکید انحصاری بر مؤلفه‌های سخت افزاری قدرت بی توجه به توسعه همه جانبه و پایدار در سطح ملی و طراحی دیپلماسی خارجی براساس ستیز با آمریکا در جهان است.

این دو راهبرد موجب تحمیل هزینه‌های هنگفت و فرسایش بیش از حد توان ملی، بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطح ملی، گرایش و همسویی نامتعارف و بعضا تحمیلی با منافع برخی قدرت‌ها، تهدید و تحدید استقلال کشور و ناتوانی از حفظ و دفاع از منافع و مصالح ملی در سطح منطقه و جهان شده است. تردیدی نیست که جذابیت‌های اقتصادی کشورهای خلیج فارس عامل اصلی همراهی چین و روسیه با مواضع این کشورها علیه تمامیت ارضی ایران شده است. این خود باید برای ایران درس عبرتی باشد که تأکید انحصاری بر مؤلفه‌های سخت افزاری قدرت و بی توجهه و بلکه ضدیت با راهبرد توسعه همه جانبه نمی‌تواند منافع ملی و وجاهت و اعتبار جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان را تضمین کند. به یقین اگر ایران به لحاظ قدرت اقتصادی و روابط متوازن بین المللی در موقعیت مطلوبی قرار داشت و در نتیجه از آزادی عمل کافی برخوردار بود بدین معنا که می‌توانست متقابلاً اشغال کریمه و تجاوز روسیه به اوکراین و تهدید چین علیه تایوان و نسل کش مسلمانان اویغور را محکوم کند، این دو کشور به خود اجازه چنین گستاخی‌ را نمی‌دادند. مواضع اخیر چین و روسیه علیه منافع ملی و تمامیت ارضی کشور امر خُردی نیست. این دو کشور جزو پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و ایران باید مواضع اخیر آن‌ها را یک تهدید استراتژیک تلقی کند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی ضمن محکوم کردن مواضع فرصت طلبانه اخیر چین و روسیه علیه ایران و ابراز تأسف و شرمساری از واکنش ضعیف دولت و دستگاه دیپلماسی کشور در قبال آن‌ها، مصرانه از مسؤلان کشور می‌خواهد تا فرصت باقی است و امکان جبران عقب ماندگی و رقابت با کشورهای منطقه در مسابقه توسعه و پیشرفت وجود دارد، در رویکردهای کلان اداره کشورو راهبرد توهم آلود اتحاد با شرق با هدف فروپاشی غرب تجدید نظر کنند و با برقراری رابطه‌ای متوازن با همه قدرت‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها و تضادهای آنان در جهت حفظ و تقویت مصالح ومنافع واقعی ملی ایران بکوشند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی

۲۸ تیر ماه ۱۴۰۲